Főoldal / Gyereknevelés / Tanévkezdés kevesebb félelemmel

Tanévkezdés kevesebb félelemmel

Ugye meglepő cím a tanévkezdés kevesebb félelemmel, amikor pedig akkora a bizonytalanság a szülők és tanárok körében azzal kapcsolatban, hogy lesz-e ismét home office oktatás.

A félelem másik forrása az, hogy folyamatosan, minden híradásban téma: „itt a koronavírus második hulláma”. Annyi találgatás folyik azzal kapcsolatban, hogy egyáltalán mennyire veszélyes ez a dolog, hogy fölösleges ehhez még hozzáadni. A magam részéről, mint pedagógus, inkább azt emelem ki, hogy vannak eszközeink a félelmek enyhítésére.

Ma már az orvosok nagy része is elismeri, hogy a betegségekre való fogékonyságnak van egy lelki oldala. Aki retteg, azt hamarabb baj éri. Ezért nekünk tanároknak és szülőknek van egy plusz feladatunk. Az, hogy csökkentsük diákjaink, gyerekeink szorongását. Ezt ráadásul úgy kell tennünk, hogy közben betartjuk a hivatalos intézmények által leírt ajánlásokat, szabályokat.

Mostanában megnövekedett a diákok stressz forrásainak száma. Ezek:

– A tananyag mennyisége (eddig is volt)

– Bullying, heccelés, szóbeli zaklatás és iskolai agresszió (eddig is volt)

– Bizonytalanság az online oktatás miatt

– Félelem a vírustól

Az iskolában oktatott tananyag mennyisége, már önmagában is alkalmas arra, hogy diákok stresszesnek éljék meg az iskolai életet. Ha ehhez hozzászámítjuk az online oktatás megismétlődésének bizonytalan lehetőségét és a vírustól való félelmet, amit a média egy része előszeretettel növel, akkor már érthető, hogy a 2020-2021-es tanév megnövelte a diákokra ható stressz mértékét.

Ha az a szabály, hogy fertőtlenítsük a kezünket, vagy maszkot kell hordani az iskola egyes részein, akkor azt kell betartani. Ennél is fontosabb azonban, hogy vegyük figyelembe mások érzékenységét. Valaki halálosan komolyan veszi a vírus veszélyt, mások enyhén tartanak tőle, míg megint mások egyáltalán nem veszik komolyan. Az iskolában a gyerekek ugyanígy vannak ezzel.

Az egyik gyerek szülei így, a másiké amúgy állnak hozzá ehhez a helyzethez. Emiatt azoknak, akik kevésbé félnek, javasolt tapintatosan figyelembe venniük azokat, akik viszont félnek. Azzal is csökkenthető a másik gyerek vagy szülő félelme, hogy nem megyünk hozzá olyan közel. Ez gyerekek között egy iskolában nem túl életszerű, mert szűk a folyosó és a tantermek sem tágasak.

Egy iskola biológia tanárai bizonyára tarthatnának egy órát a gyerekeknek a vírusok testünkben és az életben betöltött szerepéről, mert az ilyen ismeretek megnyugtatólag hatnának a diákokra. Egy délutáni előadás keretében a szülők számára is adhatnának információt, mert az igaz, hogy tele a média ezzel a témával, de egy közelebbi szakember szava bizonyára értékes lenne számukra.

További megnyugtató hatást érhetnek el szülők és pedagógusok, ha elmesélik a gyerekeknek, hogy mi az az immunrendszer, ami segít nekik megelőzni és legyőzni betegségeket. A téma másik oldala az, hogyan tarthatják az immunrendszerüket jó állapotban megfelelő táplálkozással, sporttal és elegendő alvással. Mivel a stressz amúgy is jobban kitehet valakit betegségeknek, ezért az itt említettek, és bármilyen más, barátságos oktató, nevelő munka, ami csökkenti azt, nem csak a diákok közérzetéhez, hanem egészségéhez is pozitív hozzájárulás.

A külső információk hiánya, a bizonytalanság nem segíti a gyerekek harmonikus iskolai és otthoni életét. Ezért jól teszi az iskola és a szülők is, ha a lehetséges helyzetekre előre megnyugtató válaszokat adnak számukra. Elmondhatjuk nekik, hogy minden helyzetre fel vagyunk készülve, és ha ismét otthon kellene majd tanulniuk, akkor „így” tartjuk majd a kapcsolatot és „úgy” fogunk órát tartani. Persze minden pedagógus ismeri, hogy milyen hiányosságaink vannak az online oktatásban, de a gyerekek megnyugtatásának nyilván nem módja ezek felsorolása.

A tavasz megedzette a tanárokat és a szülőket is valamelyest, bár sokan éppen a tapasztalatik miatt szeretnék elkerülni, hogy ismét „karantén oktatásra” kerüljön sor. Nagyon sok szülőnek a munkahelyére ilyen helyzetben is be kell mennie, és szinte lehetetlen megoldania a gyerek otthoni oktatásának támogatását. A tanárok is ismerik a helyzetet, amikor kétszer annyi idő alatt, fele annyi tanagyagot lehet megtanítani.

Mindezen problémák ellenére a felnőttekre, ránk, szülőkre és pedagógusokra vár a feladat, hogy nyugalmat terjesszünk gyerekeink, diákjaink között, és megnyugtassuk őket, hogy akárhogyan is lesz, számíthatnak ránk!

Novák Ferenc

társ a nevelésben

www.gyerekneveles.hu

Nézd meg ezt is!

Krónikus fáradtság.

Miért vagyok mindig fáradt? Íme 7 gyakori ok.

Ha állandóan fáradtnak érzed magad, az azt jelentheti, hogy a tested próbál mondani valamit. Bár …